TYPISKA TILLÄMPNINGAR FÖR UTRUSTNING FÖR DETEKTERING AV E-MOBILITET
I ett vätgasdrivet bränslecellsfordon (HFCV) kan flera komponenter behöva läckagetestas för att säkerställa vätgassystemets säkerhet och effektivitet:
-
- Vätgasbehållare: Högtryckstankarna för vätgas lagrar den komprimerade vätgasen ombord på fordonet. CGH2-tanksystemen ombord är kolfiberklädda typ IV-tankar försedda med säkerhetsanslutningar med flera tätnings- och läckagetestningsutmaningar. Det är viktigt att säkerställa att dessa tankar är fria från läckor för att förhindra eventuella vätgasutsläpp eller faror.
Huvudsakliga delsystem och komponenter: Tankfodral, tankventil, tryckregulator, säkerhetsavstängningsventil, behållare, UHP-ledning,… - Ledningar och anslutningar för vätgasbränsle: De rörledningar och anslutningar som transporterar vätgas från tankarna till bränslecellsstacken och andra komponenter måste kontrolleras noggrant med avseende på läckage. Eventuella läckor i dessa ledningar kan äventyra vätgassystemets effektivitet och säkerhet.
- Vätgasbränslecellsstack: Tillverkning av elektrolysörer kräver hög kapacitet för montering och testning av bipolära plattor (BPP) i stack och efterföljande integrering med BoP-komponenter. I bränslecellsstacken reagerar väte och syre för att producera elektricitet som driver fordonets elmotor. En bränslecell är ett flerflödessystem som består av kärnkonverteringstekniken (stack och en mängd olika hjälputrustning) som hanterar vätskorna. Det är viktigt att inspektera bränslecellsstacken och dess tillhörande komponenter för att upptäcka eventuella läckor som kan påverka dess prestanda eller integritet.
- Vätgaspackningar och kopplingar: En mängd olika komponenter för vätsketransport krävs för att ansluta enheter, med potentiella läckagepunkter vid kopplingsgränssnitt. Huvudsystem och komponenter: Kopplingar och beslag, Gasledningar och fördelare, Ventiler, Trycksensorer, UHP-kopplingar och beslag, UHP-ventiler
- Vätgaslagring och tankningsinfrastruktur: Om fordonet är utrustat med ett eget tankningssystem eller interagerar med extern infrastruktur för vätgastankning, såsom vätgasstationer, måste dessa komponenter också genomgå läckagetester för att säkerställa säker hantering och överföring av vätgas. Utdelning av komprimerad vätgas vid 350 eller 700 bar kräver särskild utrustning som garanterar hög driftssäkerhet.
Huvudsystem och komponenter: Säkerhetskopplingar, Tankningsmunstycke, UHP-flexibla slangar, Flödesmätare, Förkylning
- Vätgasbehållare: Högtryckstankarna för vätgas lagrar den komprimerade vätgasen ombord på fordonet. CGH2-tanksystemen ombord är kolfiberklädda typ IV-tankar försedda med säkerhetsanslutningar med flera tätnings- och läckagetestningsutmaningar. Det är viktigt att säkerställa att dessa tankar är fria från läckor för att förhindra eventuella vätgasutsläpp eller faror.
BRÄNSLECELLENS BIPOLÄRA PLATTOR
ATEQ kan erbjuda lösningar för läckage- och flödestestning av dina bränslecellsdelar.
BIPOLÄRA PLATTOR
En bipolär platta är en multifunktionell komponent i PEM-bränslecellsstacken. Den kopplar samman och separerar de enskilda bränslecellerna i serie för att bilda en bränslecellsstack med önskad spänning. Den bidrar till en jämn fördelning av H2 och syre över hela den aktiva ytan av membran-elektrodenheterna (MEA), leder elektrisk ström från anod i en cell till katoden i nästa, underlättar vattenhantering inom cellen, stöder tunna membran och elektroder samt klämkrafter för stackmontering, bland andra funktioner.
ATEQ är ledande inom läckagetestning av de 3 huvudsakliga kretsarna: O2, H2 och kylkretsen.
BRÄNSLECELLSSTACK
ATEQ kan erbjuda lösningar för läckage- och flödestestning av bränslecellsstackar i elfordon.
STACK
En enskild bränslecell består av en membranelektrodenhet (MEA) och två flödesfältplattor som ger en spänning på cirka 0,5–1V (vilket är för lågt för de flesta applikationer). Precis som batterier staplas enskilda celler för att uppnå högre spänning och effekt. Denna samling av celler kallas för en bränslecellsstack, eller bara stack.
ATEQ är ledande inom läckagetestning av de 3 huvudsakliga kretsarna: O2, H2 och kylkretsen.
VÄTGASTANK
ATEQ kan erbjuda lösningar för läckage- och flödestestning av dina vätgastankskomponenter.
H2 TANK
En vätgastank (även kallad en patron eller behållare) används för lagring av väte.
TESTNING UNDER SLUTMONTERING AV FORDON
Förutom läckagetestning av komponenterna med vår standardserie av läckagetestare, erbjuder ATEQ även testare för slutmontering av fordon och eftermarknaden.
SLUTMONTERING BIL
Även om alla enskilda delar läckagetestas under bilens produktion är det också viktigt att testa slutmonteringen av bilen.
ATEQ: Pionjär inom läckagedetektering för väte (H2)-teknologi
På ATEQ ligger vi i framkant när det gäller innovation inom läckagedetekteringsteknologi.
Våra avancerade lösningar för läckagedetektering av väte möjliggör snabb och exakt detektering av även de minsta läckorna.
ATEQ:s vätgasläckagedetektorer är utformade för ett brett spektrum av applikationer, från fordonsindustrin till industriella tillämpningar, och erbjuder kompletta lösningar för läckagedetektering.
Vätgasläckagedetektor
Vätgas är lätt, luktfri och mycket brandfarlig, vilket gör det till ett potentiellt farligt element om det läcker från ett system eller en tank. Av denna anledning är rigorösa läckagetestprocedurer avgörande för att säkerställa säkerheten i vätgasrelaterade applikationer, såsom produktion, lagring och användning inom energi- och mobilitetssektorerna.
Dessa tester inkluderar ofta användning av gasdetektorer som är känsliga för att identifiera potentiella läckor, samt metoder för tryckkontroll och kontinuerlig övervakning för att säkerställa att systemen förblir täta. Strikta säkerhetsstandarder är också på plats för att reglera läckagetestning inom vätgas-området, vilket hjälper till att minimera riskerna förknippade med denna lovande energiresurs.
ATEQ ERBJUDER MÄT-, INSPEKTIONS- OCH TESTSYSTEM FÖR ALLA PRODUKTIONSSTEG INOM E-MOBILITETSINDUSTRIN!
Från elektriska batterier och kontakter till bipolära plattor – ATEQ kan stödja läckagetestning i laboratorie- eller produktionsmiljö tack vare ett stort nätverk av ingenjörer över hela världen.
NY UTMANING
Även om marknaden för elfordon är väl etablerad när det gäller läckagedetektering (batterifack, celler, moduler, etc.), utgör vätgas nu en stor utmaning för fordonsindustrin. ATEQ ser denna nya möjlighet, men produktion, konvertering, transport, distribution och konsumtion av vätgas kräver olika system och komponenter såsom elektrolysatorer, vätsketransportsystem, midstream-infrastruktur, tankstationer, tankar ombord, bränsleceller och mer.
VARFÖR MÅSTE VI GÖRA LÄCKAGETESTER?
Vätgas är en mycket brandfarlig gas, och läckor i ett fordons vätgassystem kan innebära betydande säkerhetsrisker, inklusive brand- eller explosionsrisker. Läckagetester säkerställer att komponenterna i vätgassystemet, såsom tankar, bränsleledningar, ventiler och tätningar, är fria från läckor, vilket minskar risken för olyckor och skyddar alla passagerare.
I många regioner finns det regler och standarder för säkerheten hos bränslecellsfordon, inklusive krav på läckagedetektering och förebyggande. Genom att utföra läckagetester och säkerställa att dessa regler följs kan fordonstillverkare visa att deras vätgasbilar är säkra och pålitliga, vilket ger dem godkännande för försäljning och användning.
”Ateq är engagerad i din långsiktiga framgång”